U rijdt gratis privé met een auto van uw vennootschap en wordt dus belast op een voordeel alle aard (VAA). U vindt het bedrag van dit VAA nogal hoog en vraagt zich af wat u kunt doen om het te verlagen. Even kijken..
Minder privékilometers afleggen?
Lager VAA? Neen, minder privékilometers afleggen maakt voor het VAA niets uit. U wordt op precies hetzelfde VAA belast als u in een jaar 25 of 25.000 privékilometers aflegt met de auto van uw vennootschap.
Let op! Kunt u gratis privé gebruikmaken van twee auto’s van uw vennootschap, dan wordt u op twee volledige VAA belast (FAQ VAA auto, nr. 2) , ook al zou u met de twee auto’s in het totaal minder privékilometers afleggen dan uw collega met één!
Tip. Er is wel enkel een VAA als er privégebruik is. Kunt u aantonen dat u zelfs geen kilometer privé rijdt, dan moet u geen VAA aangeven.
Let op!
Het is aan de fiscus om het privégebruik te bewijzen, maar hij kan dat wel met vermoedens. Wilt u niet belast worden op een VAA, dan moet u die vermoedens weerleggen. Wanneer u of uw partner privé nog een andere auto heeft, de bedrijfszetel van uw vennootschap op uw privéadres is en u met een rittenadministratie voor de auto van uw vennootschap kunt aantonen dat u met die auto enkel beroepsverplaatsingen aflegt, heeft u het vermoeden van privégebruik normaal gezien weerlegd.
Kosten verminderen of zelf betalen?
Wat zit er in het VAA?
Het VAA dekt niet enkel de terbeschikkingstelling van de auto op zich, maar alle gebruikskosten, dus brandstof, onderhoud en herstelling, verzekering, verkeersbelasting, pechverhelping, reiniging, ... Dit is het geval ongeacht de oorzaak of de omvang van de kosten.
Voorbeelden.
Het VAA is even groot wanneer u enkel de wettelijke verplichte autoverzekering neemt of een volledige omnium. Het maakt voor het VAA niets uit of de auto hersteld moet worden wegens een ongeval tijdens een privéverplaatsing of een professionele verplaatsing. Het VAA voor een auto zonder tankkaart is even groot als voor één met een tankkaart (FAQ VAA auto, nr. 11) .
Zelf betalen, dus lager VAA?
Neen, toch niet. Het is niet omdat al die kosten inbegrepen zijn in het VAA, dat u door ze zelf te betalen, het VAA kunt verlagen. Op vakantie bv. zelf uw benzine, tolkosten betalen heeft geen enkele zin als het uw bedoeling is om op een lager VAA belast te worden. Zulke betalingen worden immers niet beschouwd als ‘eigen bijdrage’ in het VAA (zie FAQ VAA auto, nrs. 45-49 en 51-52) .
Tip. Betaalt u zelf uw brandstof voor het privégebruik , dan bedraagt de bijzondere verworpen uitgave die uw vennootschap moet aangeven wanneer er privégebruik is, wel maar 17% van het VAA i.p.v. 40%.
Let op!
De belastingbesparing voor uw vennootschap zal normaal gezien kleiner zijn dan het bedrag van de brandstofkosten, dus wat u zelf zal betalen. Normaal gezien is dit dus niet interessant.
Wat met accessoires?
Wanneer uw vennootschap achteraf nog accessoires betaalt, bv. een trekhaak, een dakkoffer, sneeuwkettingen, ... moeten die toegevoegd worden aan de zgn. cataloguswaarde voor het VAA en verhoogt het VAA dus. Betaalt u die privé, dan verhoogt uw VAA niet, maar normaal gezien komt u goedkoper uit door uw vennootschap te laten betalen. U moet dan privé enkel jaarlijks de belastingen en sociale bijdragen op de verhoging van het VAA betalen en die verhoging is beperkt tot de waarde van het accessoire x leeftijdscoëfficiënt x 6/7 x het CO2 -percentage tussen 4% en 18%.
Tip. De vermindering van de cataloguswaarde met 6% per jaar sinds de eerste inschrijving mag u toepassen op de waarde incl. accessoires, ook al zijn die van een latere datum (FAQ VAA auto, nr. 30) .
Conclusie: U kunt het VAA auto niet verlagen door minder privékilometers af te leggen, uw vennootschap te laten besparen op autokosten of zelf kosten te betalen. Door zelf achteraf aangebrachte accessoires te betalen, vermijdt u wel een verhoging van het VAA, maar normaal gezien komt u dat duurder uit dan ze door uw vennootschap te laten betalen.
Comments